Ook in 2018 ondersteunt Sabam for Culture samen met LIRA de Toneelschrijfprijs. Op 7 september had de uitreiking plaats in de Singel, voorafgaand door een boeiende “Staat van de Theatertekst”, door Sabamauteur Stijn Devillé. Goed voor flink wat stof tot nadenken en schrijven vooral.
De Nederlandse Taalunie gaf de fakkel door aan het Vlaams Fonds voor de Letteren en
het Theaterfestival in Antwerpen nam opnieuw de honneurs waar om een waardige opvolger voor Ilja Leonard Pfeijffer uit te roepen. Dat werd met vlag en wimpel de evenzeer charismatische schrijver Eric de Vroedt.
Over de staat van zijn winnende theatertekst bleken juryleden Nico Boon, Judith de Rijke en Rob Vriens het alvast roerend eens. Waarvan akte in hun verslag:
“De manier waarop Eric de Vroedt in 'The Nation' maatschappelijke breuklijnen, politiek discours, flitsende nieuwsberichten, religieuze dogma's en persoonlijke angsten als grondstof voor een vijf uur durend stuk gebruikt, is indrukwekkend. Alles waar je in de pers over leest, zit in deze caleidoscopische tekst verwerkt: radicaliserende jongeren, achterstandswijken, populisme, afbrokkelende traditionele partijen, 'eigen volk eerst', 'meer of minder (kut)Marokkanen', gated communities, de roep om meer blauw op straat, extreem marktdenken, doorgedreven mediatisering.”
De andere genomineerde teksten waren ‘Woestijnjasmijntjes’ van George Elias Tobal en ‘ForsterHuberHeyne’ van Willem de Wolf & Rebekka de Wit.
“De wereld volgens John”
“The Nation” van Eric de Vroedt is overigens nog niet aan zijn sluitstuk toe. Er komt namelijk een spin off van “The Nation”, vertrouwde de auteur onze redactie toe, “net zoals bij “Breaking Bad”, de serie.”
Eric de Vroedt: Zoiets gaan wij ook doen. Er is namelijk één personage in het stuk, in deel twee; John Landschot heet hij. Hij is een boze witte man, een rechtse populist, die in het stuk wel een geestige rol heeft…maar om eerlijk te zijn is die rol totaal niet uitgediept door mij. In tegenstelling tot andere personages zoals de salafisten, de moslima en de politici, heb ik van die ene figuur eigenlijk een vrij makkelijke, geestige karikatuur gemaakt…
En toen dacht ik na afloop, jee daar kan ik eigenlijk niet bij blijven. Als ik het toch zo belangrijk vind om steeds maar weer achter die maskers te kijken. Dan is er hier een masker van iemand die misschien wel dicht bij mij staat. Die misschien wel mijn broer of mijn vader kan zijn…en die ik nog wel verder moet uitdiepen en meer de kans moet krijgen om zich uit te spreken.
Het wordt een rechts populistische talkradioshow getiteld "De wereld volgens John”. Een opvolger voor "The Nation", die we in het voorjaar gaan spelen in Den Haag en waarmee we ook gaan rond toeren in Nederland.
Komen jullie hier ook mee naar België?
Momenteel zijn er nog geen plannen maar we zouden het heel graag ook in België spelen. Laat die lobby nu maar op gang komen! (lacht)
Zoiets kleins maar wat ik zo belangrijk vind, is dat het niet saai is. (lacht) Vaak hoor je "waarom ga je niet naar het theater? Nou, ik vind het gewoon een beetje saai” klinkt het dan. Als we naar de wereld om ons heen kijken …is er zo'n groot aanbod op Netflix, al die series…wat zo ongelofelijk opwindend is. Dat ik iets van die opwinding heb kunnen meepikken voor het theater, is super.En we zeggen dan wel steeds in het stuk dat het over een “Netflix serie” gaat maar het is heel erg “theater”…dat in ieder geval diezelfde opwinding en spanning heeft. Dat mensen niet kunnen afhaken, verslaafd raken zelfs, vind ik een fantastisch compliment. (TG)
Jurylid Judith De Rijke (l) geeft tekst en uitleg
Gezelschap MicrooB brengt een compilatie uit de winnende theatertekst
Jurylid Rob Vriens overhandigt de prijs aan Eric de Vroedt
Do you have any questions?
Our Customer Service will gladly assist you as soon as possible.