Uitsnede
Els Mathijs wint Sabam-prijs voor compositie
oktober 6, 2023

Sabam for Culture reikt vanavond de tweede Sabam-prijs voor compositie uit aan Els Mathijs. Zij behaalde als afstuderende masterstudente de hoogste score voor compositie aan de LUCA School of Arts – Campus Lemmens.

Met deze prijs zet Sabam de schoolprestaties van deze jonge afstuderende componiste in de verf en geeft ze haar ontluikende carrière een duwtje in de rug.  Els ontving de cheque ter waarde van 500 euro uit handen van Mikis Duprez, Authors & Repertoire Manager van de auteursvereniging.

We konden Els strikken voor een kort gesprek

Els, waar is je passie voor compositie ontstaan?

Ik startte met een opleiding gitaar en AMT in het DKO van Hasselt. Gitaar heb ik altijd graag gespeeld als uitvoerend muzikant maar ik besefte al snel dat ik teveel plankenkoorts had om zelf als uitvoerend muzikant aan de slag te gaan. Mijn gitaarleerkracht componeerde zelf ook en zo is de bal aan het rollen gegaan. Door muziektheorie kwam ik vaak in aanraking met harmonie en compositie en deze twee zaken hebben ervoor gezorgd dat ik een hele grote interesse kreeg voor compositie.

Hoe ben je tijdens je studie geëvolueerd?

Na mijn studies aan het DKO heb ik aan het Lemmens een 7de jaar KSO gevolgd. Vervolgens ben ik gestart aan LUCA School of Arts – Campus Lemmens. Ik had nog niet veel zelf gecomponeerd en geëxperimenteerd. Elk jaar begon ik steeds meer zelfvertrouwen te krijgen en besefte ik dat componeren echt mijn passie is.

Toen ik binnenkwam in het conservatorium stond ik open voor alles, ik heb geen bepaalde stijl waar ik enorme fan van ben. In de zomer tussen mijn KSO en eerste bachelor jaar heb ik een masterclass gevolgd bij Wim Hendrickx en Diederik Glorieux. Wim heeft mij een duwtje in de atonale richting gegeven en me aangemoedigd om ermee te experimenteren. Het is sinds die masterclass en door mijn docent Maarten Van Ingelgem dat ik een grote interesse heb ontwikkeld voor atonale muziek en experimenteren met zaken die niet voor de hand liggen. Ook ben ik een grote fan geworden van seriële muziek en dodecafonie, al schrijf ik zelf niet serieel maar ik haal er wel veel inspiratie uit.

Hoe ziet jouw toekomstperspectief eruit?

Ik krijg vaak de vraag of ik graag voor films zou schrijven maar dat is eigenlijk niet het geval. Zelf schrijf ik nooit verhalend, als ik componeer zit er niet persé een verhaal in. Ik zou het ook heel moeilijk vinden om voor een film muziek te schrijven. Tenzij ik heel trouw kan blijven aan mijn eigen stijl, dan zou ik het wel eens willen proberen.

Momenteel ben ik nog heel zoekend naar wat ik het liefste zou willen doen al ben ik met enkele leuke projecten bezig. Er zijn twee strijkorkesten die mijn werk gaan uitvoeren. Verder ben ik graag bezig met kleine kamermuziekensembles en het is extra leuk wanneer het in een ongewone bezetting is en ik daarvoor kan componeren. Het zou fantastisch zijn als ik hier fulltime mee bezig zou kunnen zijn. Stiekem droom ik ervan om ooit een stuk te mogen componeren voor het Transit festival.

Heb jij een favoriete componist?

Dit vind ik een heel moeilijke vraag. Natuurlijk ben ik fan van componisten zoals Schönberg, Webern, Berg. Bij Alban Berg vind ik het fantastisch dat hij binnen de seriële muziek terug naar de tonale invloeden gaat. Het feit dat hij dit combineert, maakt het erg interessant. Ook naar Ligeti en Penderecki luister ik heel graag. Naast de klassieke muziek luister ik ook heel graag naar rock, postrock en indie rock. Ik ben ook heel erg fan van Half Moon Run.

Heb je een favoriete Belgische componist of iemand waar je naar opkijkt?

Ik kijk erg op naar mijn eigen docent Maarten van Ingelgem en Kurt Bikkembergs met zijn koorwerken en de manier waarop hij niet de standaard wil nastreven. Naar Wim Hendrickx en Annelies Van Parys kijk ik ook zeker en vast op.

Wat zijn je favoriete bezigheden naast muziek?

Naast muziek ben ik heel graag bezig met dieren, ik heb ook lessen gevolgd om hondeninstructeur te zijn. De lessen heb ik helaas nog niet kunnen afmaken maar ik ben van plan om dat zeker op een dag te doen. Verder ga ik ook graag wandelen en hoop ik volgend jaar mijn eerste trekking te doen.

Heb je nog een quote voor ons?

Iets wat ik graag wil meegeven aan andere componisten is dat componeren een levenslange zoektocht is. Momenteel denk ik ook niet van ‘deze werkwijze of principe hou ik voor de rest van mijn leven aan’. Het is vooral een kwestie van blijven leren en experimenteren. En wie weet ontdek je zo je eigen stijl. Het is volledig oké om nu nog niet te weten wat je wil als componist en het is oké om dat heel je leven lang niet te weten. Het blijft een permanente evolutie.

Pieter Schuermans, coördinator afdeling compositie aan de LUCA School of Arts – Campus Lemmens, blikt terug op haar opleidingstraject: “Els is heel nauwgezet. Nooit eerder zagen we zo’n mooie handgeschreven werkstukken! Laat dat geen afleiding zijn voor de kwaliteit van haar muziek: Met dezelfde precisie en zorg voor detail componeert en noteert ze. Haar onderzoek naar harmonie en harmonische ritme heeft haar compositiepraktijk sterk gevoed en verrijkt. Ze heeft er een indrukwekkend groeiparcours opzitten. De verdere ontplooiing van haar talent en mogelijkheden is desalniettemin nog veelbelovend voor de toekomst.

Bijdragen aan succesverhalen

Deze uitreiking is bovendien geen alleenstaand feit. Sabam for Culture zal de Sabam-prijs voor compositie dit academiejaar nog verder uitrollen in samenwerking met andere onderwijsinstellingen die de opleiding compositie aanbieden.

Mikis Duprez Authors & Repertoire Manager van Sabam, motiveert: Sabam for Culture ondersteunt auteurs en componisten vanaf de eerste stappen in hun carrière. Els Mathijs heeft bewezen dat ze talent heeft voor componeren. Met deze prijs eren we haar vastberadenheid om muzikale grenzen te verleggen en investeren we graag in haar veelbelovende toekomst.

Over de prijs

De Sabam-prijs voor compositie is een initiatief van Sabam for Culture, en wordt uitgereikt binnen een onderwijsinstelling aan de afstuderende masterstudent met de hoogste score voor compositie die minstens onderscheiding behaalt. In geval van ex aequo, telt ook de score voor reflectief luik mee om de laureaat te bepalen. De prijs bestaat uit een cheque ter waarde van 500 euro én een interessant boekenpakket over de muziek(industrie).

share

Niet gevonden wat u zocht?

We helpen u graag verder.

 

Contacteer ons