Sabine Tielens
Interview Sabine Tielens: “Vertrouwen bouw je op door transparant te zijn.”
december 21, 2022

Sabam maakt zich klaar voor de toekomst. Vandaag vormen we onze vereniging stap voor stap om tot een modern bedrijf dat klaar staat voor de uitdagingen van morgen. Die nieuwe wind zet zich door tot in het bestuursorgaan, waar singer-songwriter Sabine Tielens - beter bekend als Sabien Tiels – zo’n half jaar geleden haar zitje veroverde. Samen blikken we terug op het parcous van de afgelopen maanden. En we staan stil bij haar doelen, zowel op professioneel als persoonlijk vlak.

Wanneer en waarom besloot je om lid te worden van Sabam? 

Dat was in 1992 als ik me niet vergis. Zo’n dertig jaar geleden nu. Ik was 16 op dat moment en schreef al enkele jaren nummers toen mijn orgelleraar me vertelde dat ik die ook moest aangeven bij Sabam. In die tijd moest je daarvoor eerst nog toelatingsproeven afleggen. Ik herinner me een klein kamertje waar ik een tekst kreeg over bloemen en waaronder ik muziek moest noteren. Op basis daarvan werd dan bepaald of ik in aanmerking kwam om lid te worden van Sabam of niet. Gelukkig is er in 30 jaar veel veranderd. Nu stuur je gewoon je opnames in en klaar. Dat maakt het allemaal een pak eenvoudiger.

Eerder dit jaar koos je ervoor om een actieve rol op te nemen binnen onze vereniging en stelde je jezelf kandidaat om te zetelen in ons bestuursorgaan. Wat was jouw motivatie?

Dat lichtje begon te branden in de coronaperiode, waarin ik me realiseerde dat onze sector best kwetsbaar is. Ik zat toen echt in met de toekomst van de creatieveling. Heel wat van mijn collega’s zijn immers enorm afhankelijk van hun inkomsten uit auteursrechten en optredens. Bovendien worden we vaak onderschat. Van een kunstenaar leeft het beeld dat die zijn of haar hobby uitoefent. Maar vaak wordt vergeten dat het onze broodwinning is. Mensen moeten beseffen dat wij net zoals een bakker die zijn brood bakt, ook eerlijk vergoed willen worden voor ons werk. Het is en blijft een job. Daarnaast biedt kunst ook een maatschappelijke en sociale meerwaarde. De wereld zou maar somber zijn zonder muziek, film, toneel, visuele kunsten en literatuur. Mensen hebben er nood aan om soms even te ontsnappen van de dagelijkse realiteit, die vaak ook hard kan zijn. Tot slot is het meer dan ooit nodig om alles op de voet te volgen door het snel veranderende medialandschap, de technologische vooruitgang en digitalisering. Sabam speelt in dat alles een cruciale rol. Toen ik begin 2022 zag dat je je kandidatuur kon stellen voor het bestuursorgaan, heb ik mijn kans gewaagd. Al had ik nooit verwacht dat ik de eerste keer meteen verkozen zou worden. Ik zag het eerder als een meerjarenplan. 

Mensen moeten beseffen dat wij net zoals een bakker die zijn brood bakt, ook eerlijk vergoed willen worden voor ons werk. Het is en blijft een job.

Op de algemene vergadering van 16 mei werd je meteen verkozen door je collega auteurs, componisten en uitgevers. Welk gevoel gaf dat?

Ik was overwhelmed. Ik had mijn kandidatuur ingediend zonder veel verwachtingen te creëren of campagne te voeren. Bovendien heb ik ook wel even getwijfeld omdat dit toch een administratieve job is. Daar ben ik in het dagelijkse leven niet zo mee bezig. Het feit dat ik al 30 jaar songs schrijf, maakt wel dat ik kan spreken in naam van vele singer-songwriters. Al zie ik mijn opdracht wel breder dan dat. We moeten de zaken over de verschillende disciplines heen bekijken en daarbij op zoek gaan naar een mooie balans tussen de verschillende kunsttakken die we vertegenwoordigen. Langs de andere kant heeft het ook in mijn voordeel gespeeld dat ik een vrouw ben. Daar ben ik zeker van. Per slot van rekening ben ik nu nog maar de tweede vrouw in het bestuur van Sabam. Ik denk dat veel auteurs graag wat meer diversiteit zien in ons bestuursorgaan. Dat kan alleen maar bijdragen aan de modernisering van ons bedrijf, waar we volop mee bezig zijn. 

 

Sabine Tielens

Sindsdien heb je een zitje én een stem in ons bestuursorgaan. Hoe werd je daar ontvangen?

Meteen na mijn verkiezing werd me meegedeeld dat ik de dag erna al verwacht werd voor mijn eerste vergadering. Ik werd daar heel warm ontvangen, al kende ik veel van mijn nieuwe collega’s nog niet persoonlijk. In de weken die daarop volgenden heb ik de kans gekregen om met iedereen wat nader kennis te maken. Tegelijkertijd werd ik meteen ondergedompeld in concrete dossiers waar ik op voorhand niets van af wist. Als auteur-componist volgende ik van aan de zijlijn natuurlijk wel bepaalde thema’s en onderwerpen die mij aanbelangden. Maar de inhoud van die dossiers blijkt vaak nog zoveel complexer dan wat de buitenwereld laat uitschijnen. Tijdens die eerste vergaderingen heb ik dan ook vooral geluisterd om in korte tijd snel en veel dossierkennis in me op te nemen. Nu, zo’n zes maanden later, werpt dat stilaan zijn vruchten af.

Ik denk dat veel auteurs graag wat meer diversiteit zien in ons bestuursorgaan. Dat kan alleen maar bijdragen aan de modernisering van ons bedrijf, waar we volop mee bezig zijn. 

Hoe kijk je terug op dat eerste halve jaar als bestuurster?

Ik wist dat het een nieuwe uitdaging zou zijn. Nu, zes maanden later ben ik meer dan ooit overtuigd en wil ik er volledig voor gaan. Sinds de dag van mijn verkiezing is mijn motivatie om te strijden voor de rechten van auteurs en componisten alleen maar toegenomen, alsook mijn respect voor wat Sabam doet voor haar auteurs. Samen met CEO Steven De Keyser werken we hard aan de modernisering van het bedrijf. Zo moeten we bijvoorbeeld nog meer inzetten op transparantie. Met onze verhuis naar het POP-gebouw realiseren we dat open huis waar alle leden welkom zijn en zich thuis moeten voelen. Op die manier verlagen we de drempel, die er op het moment van mijn toelatingsproef in 1992 wel nog was. We nodigen onze auteurs uit om zich te komen informeren bij Sabam, om hun vragen te stellen. De business is door de jaren heen alleen maar complexer geworden door het snel veranderende medialandschap en de aanhoudende digitalisering. Wij zijn er om hen daarin wegwijs te maken. Tot slot is wat we doen met Sabam for Culture ook een prachtig initiatief: auteurs ondersteunen om hun projecten te realiseren. Je kan dan wel creatief zijn. Maar als de middelen ontbreken om je creaties te realiseren en/of te exploiteren dan eindigt het verhaal soms waar het niet zou mogen eindigen. Het is dan ook fantastisch dat we daar via Sabam for Culture bij kunnen helpen.

Wat hoop je nog bij te dragen in de periode van jouw mandaat?

We moeten nog veel meer inzetten op een positief imago voor Sabam. Zo moeten we bouwen aan het vertrouwen bij onze auteurs en inzetten op het werven van nieuwe leden. Hoe transparanter we zijn, hoe meer vertrouwen we van hen zullen krijgen. Daarnaast moeten we de relatie met de gebruikers van ons repertoire verder verbeteren, zodat zij beseffen waarvoor zij aan Sabam een vergoeding betalen wanneer ze de creaties van auteurs, componisten en uitgevers gebruiken. Zo maken we van Sabam een huis van vertrouwen.

Hoe en waar kan Sabam nog beter opkomen voor de rechten van auteurs, componisten en uitgevers?

Alles kan altijd beter. Het komt erop aan om jezelf op tijd en stond heruit te vinden. Dat geldt ook voor Sabam. Met de projecten die vandaag lopen, werken we daar stap voor stap aan. In de snel evoluerende digitale wereld zullen er steeds nieuwe uitdagingen op ons pad komen. Het is aan ons om daar keer op keer snel en efficiënt een antwoord op te vinden. Dat verhaal schrijven we niet alleen. Internationale samenwerkingen worden daarvoor steeds belangrijker. Ons doel blijft daarbij ongewijzigd: auteurs voorzien van een eerlijke vergoeding voor het gebruik van hun creaties.

In de snel evoluerende digitale wereld zullen er steeds nieuwe uitdagingen op ons pad komen. Het is aan ons om daar keer op keer snel en efficiënt een antwoord op te vinden.

Waar ben je op dit moment op persoonlijk en/of professioneel vlak zoal mee bezig?

Ik heb zopas mijn nieuwe album ‘Adelaar’ gereleaset en ondertussen zijn we gewoon al bezig aan de volgende plaat. Die zal wel nog even op zich laten wachten, maar enkele songs ervan zijn al klaar. Samen met Eddie C. werk ik momenteel ook aan ons gospel-soul-blues project ‘Ebony & Ivory’ waarmee we volgend jaar in de Vlaamse theaterzalen staan. Daarnaast schrijf ik songs voor anderen en ben ik nog actief als zangcoach. Je hoort het, ik verveel me eigenlijk zelden of nooit.

Tot slot, wil je nog graag iets meegeven aan jouw collega’s auteurs, componisten en uitgevers?

Aan onze vertrouwde leden wil ik vragen om hun stem te laten horen en zich betrokken te tonen bij hun auteursvereniging. De jaarlijkse algemene vergadering is het uitgelezen moment om dat te doen. Het zou fijn zijn als we hen op die momenten kunnen ontmoeten, zodat we ook kunnen luisteren naar wat er bij hen leeft en waarvan zij wakker liggen.  Aan de nieuwe en jonge talenten van vandaag geef ik graag de volgende raad mee: kom langs, informeer je en durf je vragen te stellen. Sabam beschikt over ontzettend vriendelijke en hulpvaardige medewerkers die je maar wat graag wegwijs maken in de complexe materie die het auteursrecht is. En wie weet kunnen we via Sabam for Culture zelfs bijdragen aan de realisatie van je projecten. We moeten de toekomst positief tegemoet te zien. Sabam is echt goed bezig en we doen ons uiterste best om de belangen van onze auteurs, componisten en uitgevers zo goed mogelijk te verdedigen.

Kom langs, informeer je en durf je vragen te stellen. 

foto's: © Christelle Verstraete

share

Niet gevonden wat u zocht?

We helpen u graag verder.

 

Contacteer ons