scherm avant première Rosie en Moussa
“Rosie en Moussa” - Must see van Michael De Cock en Dorothée Van Den Berghe werpt verliefde blik op Brussel en de wereld
maart 25, 2018

Na Montréal en Toronto is het de beurt aan “hoofdrolspeler” Brussel om harten te veroveren met “Rosie en Moussa”. De bekroonde jeugdfilm van Caviar ging er dit weekend op verschillende plekken in (avant) première. Onze redactie ging een kijkje nemen in UGC de Brouckère in het gezelschap van Imad Borjia alias Moussa, scenarist en auteur van de boeken Michael De Cock en regisseur Dorothée Van Den Berghe.

De romantische kijk op onze hoofdstad, universele thema’s, herkenbare situaties en bij momenten hartverscheurende maar ook vertederende en grappige scènes, zoals de leukste bubblegumtake ooit, maken van de film een absolute must see voor jong én ouder.

Het verhaal
Rosie en haar mama verhuizen naar een flat aan de andere kant van de hoofdstad. Ze leert er een heleboel mensen kennen: de gekke meneer Tak, de excentrieke mevrouw Hemelrijk en vooral Moussa, die in het appartement boven haar woont. Hij neemt Rosie op sleeptouw door de hele buurt, tot op het dak van het flatgebouw. En ze gaan samen op zoek naar Rosie’s papa, die al een tijdje niet meer thuis kwam.


“Samenwerken met de juiste mensen geeft altijd een meerwaarde”
Geestelijke vader en scenarist Michael De Cock heeft er geen moeite mee om zijn personages door collega’s vertaald te zien op het witte doek.

Michael: "Door op een bepaalde manier naar het verhaal te kijken, kunnen anderen dat nog beter maken en verbeelding bij brengen, net als in het theater.'

"Dat geldt ook voor goede acteurs, dat merk je al bij lezingen. We hebben heel lang gepraat over het personage van Rosie’s vader bvb. (rol van Titus De Voogt). “Is hij niet te hard, hoe krijg je dat uitgelegd?” Maar Titus had daar meteen een goede visie op. Als je met de juiste mensen werkt, wordt zoiets heel snel een meerwaarde. Er was altijd een heel nauw contact met Dorothée, absoluut de meest geschikte regisseur voor deze film. Dat merk ik iedere keer als ik hem zie."

 

“Ernstige thema’s, luchtige sfeer”
Dorothée Van Den Berghe: "Ik las de boeken voor aan mijn zoontje. Op dat moment kende ik Judith (Van Istendael, illustratrice van de boeken nvdr) en Michael nog niet."

"Puur op de kaft ben ik beginnen lezen, verbaasd over de verhalen, de luchtigheid die erin zat, de enorme fantasie van zo’n meneer Tak, dat Roald Dahlgehalte… Maar dat er tegelijkertijd toch verrassend zware thema’s niet uit de weg werden gegaan sprak mij als moeder ook enorm aan."

"Eerst twijfelde ik of mijn zoontje, toen zeven, dat ook zou kunnen appreciëren maar hij vroeg meteen naar het tweede boek. En zo ging het maar door, we hebben in één ruk de vier boeken uitgelezen."
Vier boeken die nu vervat zijn in één film?
"Alle ingrediënten uit het boek zitten in de film. Alles is gebruikt, maar er is ook veel aan toe gevoegd want boek is natuurlijk anders dan film. Heel veel visuele elementen, zoals de papa in de schudbol, komt niet voor in de boeken, evenmin als Moussa die rapt.  Er is ook geprobeerd om alles net iets eigentijdser te maken. Het muzikale aspect was daarbij cruciaal.In de boeken was dat veel minder streetwise. We hebben in de casting ook naar iemand gezocht waar jongeren wat naar opkijken.
Ook het contrasterende met Rosie was belangrijk, we wilden een beetje een nors type waarvan je niet meteen zou verwachten dat die twee zouden samen komen. Dat hebben we zoveel mogelijk uit elkaar getrokken. Daar waar ze in de boeken nog net iets dichter bij elkaar stonden."

Het verhaal uit de boeken lijkt helemaal verteld?
Dorothée: "Als Michael nog zin heeft…ik heb mij er enorm mee geamuseerd (lacht), maar ik heb toch ook eerder het gevoel dat het verhaal verteld is. Sommige reacties van kinderen zijn wel leuk: zoals “ja maar eigenlijk is het verhaal nog helemaal niet verteld, want oom Ibrahim heeft zijn papieren nog niet.” (lacht)

 


Animatie is troef
De film bevat ook geanimeerde scènes van Dorothée en Judith Van Istendael.
Dorothee: "Die animatie was belangrijk om de buurt uit dat grauwe te trekken en het luchtige aspect uit de boeken te behouden. We wilden ook een jeugdig publiek aanspreken maar niet te kinderachtig.
We hadden niet zoveel voorbeelden waar live action wordt gecombineerd met animatie. Als dat gebeurt, wordt het soms karikaturaal, of kan de animatie je uit de film halen. Een moeilijke balans want we wilden animatie gebruiken om je juist meer in de film te trekken, maar we wisten helemaal niet of dat ging werken…"


We hebben een nieuwe techniek uitgeprobeerd. Druktechniek, risografie, waarmee je met een beperkt aantal kleuren, foto’s in kleur kan printen. We wilden proberen of je dat kon omzetten tot film.

"We hebben van tevoren veel maquettes gemaakt, die ik dan omzette naar bewegend beeld. Bij de verwerking in de film speelt muziek een belangrijke rol. Dus werd er van tevoren al met Le Motel gewerkt aan de muziek op basis van de prints. Op het ritme van zijn muziek heb ik de animaties gemaakt. En ik denk dat je daardoor het gevoel krijgt dat het er echt in hoort."

Le Motel werkte hiervoor ook samen met Zwangere Guy & Témé Tan.

Het festivalparcours van de film gaat intussen verder. Op het programma o.m. Praag, München en Italië.
Ook in boekvorm werd “Rosie en Moussa” al bekroond, o.m. met een Sabamaward voor beste jeugdliteratuur. (TG)

 

share

Niet gevonden wat u zocht?

We helpen u graag verder.

 

Contacteer ons