Live en streaming onmisbaar voor inkomen van auteurs
oktober 27, 2022

Ondanks de enorme opmars van muziekstreaming en Video On Demand (VOD) liggen de wereldwijde inkomsten uit auteursrechten nog steeds 5,3% onder het niveau van 2019. Dat blijkt uit het Global Collection Report van CISAC, de overkoepelende organisatie van auteursverenigingen. De resultaten laten opnieuw het desastreuze effect van Corona zien op de livesector. Ze benadrukken het enorme potentieel voor digitale groei en tonen de nood om meer waarde te genereren uit streaming voor creatieve werken van scheppende kunstenaars. Bovendien worden Belgische auteurs in de digitale markt geconfronteerd met bijkomende uitdagingen.

Live krijgt opnieuw rake klappen

De wereldwijde inkomsten uit concerten en festivals dalen in 2021 verder (-29%) tot een niveau dat 72% lager ligt dan voor de pandemie. En hoewel die daling in België beperkt blijft tot 16%, stranden ze ook bij ons op een gelijkaardig niveau (-70%) ten opzichte van 2019. Bij ons daalden de inkomsten voor theaterauteurs in het tweede Coronajaar sterk (-54,1%) in vergelijking met de situatie op het wereldtoneel (-13,8%). De oorzaak mag duidelijk zijn: de impact van de beperkende en continu veranderende maatregelen was opnieuw enorm. Veel initiatieven konden enkel plaatsvinden in afgeslankte vorm of niet doorgaan.

Toch is volgens het wereldwijde evenementenbedrijf Live Nation beterschap op komst. Die noteerde in haar ticketverkoop een stijging van 52% voor het eerste kwartaal van 2022. Volgens Live Nation blijft het voor de consument dan ook een absolute prioriteit om live te genieten van muziek nu het sociale leven weer opstart. Verschillende landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België zien een gelijkaardig patroon. Voorspellingen wijzen uit dat herstel nog voortduurt tot 2024.

Waardeverlies in digitale markt

Auteursrechten afkomstig uit digitale en online consumptie van cultuur groeien wereldwijd met meer dan een kwart (+27,9%). De redenen liggen voor de hand: een sterke organische groei van de streamingmarkt, de stijgende consumptie in muziek-abonnementen, nieuwe en hernieuwde deals met digitale platformen zoals YouTube en TikTok, en een continue en sterke groei van VOD.

Toch vertaalt die groei zich niet in een evenredige return voor de scheppende kunstenaars. Zo zijn de abonnementsprijzen van vele streaming- en VOD-platformen sinds jaren niet of amper gestegen, staan ze niet in verhouding tot het gigantische aanbod dat ze aanbieden en de hoge consumptiegraad van de gebruikers. Zo ontstaat een scheeftrekking tussen de waarde die gebruikers hechten aan creaties van scheppende kunstenaars en de waarde die naar deze laatsten terugvloeit.

“Inkomsten uit de digitale markt groeien enorm en de streamingwereld biedt prachtige mogelijkheden. Maar diezelfde wereld, waar dagelijks tienduizenden creatieve werken worden geüpload, is Unfinished Business wanneer we spreken over een omgeving waarin auteurs een eerlijke vergoeding kunnen verwerven.” besluit Björn Ulvaeus, voorzitter van CISAC én lid van de legendarische Zweedse popgroep ABBA.

Streaminginkomsten opvallend lager voor Belgische auteurs

Ook voor onze Belgische auteurs en componisten voorziet de online markt nog steeds niet in een fair inkomen. Die is wereldwijd goed voor 1/3 van de inkomsten (32,6%). In Europa daalt dat tot een kwart (27%), en bij ons is dat amper 5,4%.

“De Belgische markt is klein en verschilt in het Noorden en Zuiden van ons land. Algoritmes van streamingmultinationals stuwen ons nog té vaak naar muziek van internationale artiesten. En we zijn in vergelijking met onze buurlanden minder bereid om te betalen voor een streamingabonnement. Dat heeft een negatieve impact op de streaminginkomsten van onze auteurs. Om die te laten groeien is het essentieel dat we samenwerken met alle spelers in de markt, zodat ook Belgische auteurs kunnen genieten van de voordelen die streaming te bieden heeft.” oordeelt Steven De Keyser, CEO van auteursvereniging Sabam.

België stijgt op wereldranglijst

De inkomsten uit auteursrechten bedragen in 2021 wereldwijd zo’n 9,6 miljard euro. Dat is 5,8% meer dan in 2020, maar nog steeds 5,3% lager in vergelijking met 2019, toen Corona nog niet had toegeslagen.

Europa profileert zich, mede dankzij de sterke opkomst van muziekstreaming en VOD, tot de grootste (55,2%) en snelst groeiende markt (+7,5%). België stijgt met 116,2 miljoen euro op de teller 2 plaatsen op de wereldranglijst, naar de 15e plek.

Ontdek het volledige rapport op de website van CISAC.

Over CISAC 

CISAC - de International Confederation of Societies of Authors and Composers – is het meest toonaangevende netwerk van auteursverenigingen in de wereld. Ze beschermt de rechten en vertegenwoordigt de belangen van scheppende kunstenaars wereldwijd. Via 228 verenigingen in 119 landen vertegenwoordigt CISAC meer dan vier miljoen auteurs van muziek, audiovisuele werken, theater, literatuur en beeldende kunst. 

share

Over Sabam

Sabam is de vereniging van auteurs, componisten en uitgevers. Ze begeleidt haar leden bij het valoriseren van hun rechten en steunt hen in de creatie, promotie en distributie van hun werken, zowel in België als in het buitenland. Sabam is actief in vijf artistieke disciplines (muziek, film & televisie, theater & dans, visuele kunsten en literatuur) en werkt mee aan de ontwikkeling van de culturele en artistieke economie. Ze vertegenwoordigt ook de rechten van buitenlandse auteurs op het Belgisch grondgebied via nauwe samenwerkingen met buitenlandse auteursverenigingen.  

Perscontact:

Kevin Vandevelde
Tel: 02 286 83 83 
press@sabam.be