Welke nummers werden het meest gebruikt en hebben in 2018 de meeste auteursrechten opgebracht? Auteursvereniging Sabam nam de cijfers van vorig jaar onder de loep.
Onderstaande top 20 en top 10 zijn gebaseerd op de auteursrechten die Sabam in 2018 heeft verdeeld (via een kleine 100 afrekeningen) op basis van het gebruik in 2017. Voor alle duidelijkheid, deze rechten gaan naar de auteurs en componisten, niet naar de uitvoerders. Auteurs en componisten ontvangen pas een vergoeding wanneer hun werken worden gebruikt. Bijlage 1 is een top 20 van alle nummers, bijlage 2 een top 10 van de nummers waaraan Belgische auteurs en componisten hebben meegewerkt.
Het podium
Op de eerste plaats vinden we 'I Feel It Coming', een nummer dat Abel - The Weeknd – Tesfaye samen met het Franse electroduo Daft Punk schreef. De tweede plaats is voor 'Something Just Like This', een samenwerking tussen The Chainsmokers en Coldplay. Het brons gaat naar 'You Don't Know Me' van Jax Jones ft. RAYE, een nummer dat de Engelse dj samen met het Duitse duo achter Booka Shade schreef.
En de Belgen?
Op een verdienstelijke vijfde plaats vinden we 'Million Eyes', een nummer dat Loïc Nottet samen met Amy Morrey schreef. Net daaronder 'City Lights' van Pierre Dumoulin en Ellie Delvaux (Blanche), het nummer waarmee ze België vertegenwoordigde op het Eurovisiesongfestival en knap vierde eindigde. De achttiende plaats ten slotte is voor 'Ne me quitte pas' van Jacques Brel, een tijdloos nummer dat 60 jaar na de opname nog altijd populair is in België en ver daarbuiten. Verder in de lijst vinden we nog nummers van K3 ('10.000 luchtballonnen'), Henri PFR ('Until the End'), Dimitri Vegas & Like Mike ('Hey Baby'), Oscar and the Wolf ('Breathing') en Felix De Laet van Lost Frequencies ('All Or Nothing' & 'What Is Love 2016').
Nog meer resultaten
Tijdens haar algemene vergadering stelt Sabam de volledige resultaten 2018 in alle disciplines voor aan haar vennoten, auteurs, componisten en uitgevers. Die vindt dit jaar plaats op maandag 20 mei 2019.