Op maandag 31 augustus organiseerde Sabam haar algemene vergaderingen. Een ideale gelegenheid om samen met de CEO van Sabam de balans op te maken van het jaar 2019. Een jaar waarin we vele projecten realiseerden en vrij gunstige financiële resultaten behaalden. Vandaag voelen we vooral de impact van de coronacrisis die sinds het voorjaar 2020 woedt. Een gesprek met Carine Libert:
Waarom organiseerde Sabam haar algemene vergaderingen op 31 augustus met gesloten deuren?
We hebben er echt alles aan gedaan om een fysieke vergadering mogelijk te maken. Helaas beslisten de verstrengde maatregelen van de Nationale Veiligheidsraad er anders over. Daarom organiseren we onze gewone en buitengewone algemene vergaderingen dit jaar noodgedwongen met gesloten deuren.
“Zo goed mogelijk informeren voor weloverwogen stemmen”
Toch blijft het onze bekommernis om onze auteurs, componisten en uitgevers zo goed mogelijk te informeren. Alleen dan brengen zij weloverwogen hun stem uit. Daarom organiseerden we op 20 augustus een infosessie waarop we de resultaten van het voorbije jaar toelichtten en vragen beantwoordden.
Bovendien konden onze leden nog tot 27 augustus schriftelijk vragen stellen en stemmen over de agendapunten van de buitengewone en gewone algemene vergadering.
Op welke verwezenlijkingen van 2019 ben je trots?
Vóór alles: een dikke pluim voor iedere medewerker van Sabam. Het is dankzij hen dat we voor 2019 mooie resultaten voorleggen.
“Dankzij Unisono regelen onze klanten alle rechten met één aangifte.”
En dan volgt meteen de oprichting van Unisono. Onze medewerkers werkten met man en macht aan de realisatie van dit uniek loket met een nieuwe website en online tarievensimulator. Dankzij Unisono regelen onze klanten alle rechten voortaan met één aangifte. Dus zowel de auteursrechten als de naburige rechten voor het gebruik van onder meer muziek in openbare gelegenheden. Dat maakt Unisono eenvoudig en efficiënt. Op 1 januari 2020 was dit uniek loket een feit.
In 2019 bleef Sabam ook volop inzetten op het toekennen van pan-Europese licenties voor het online gebruik van de werken van haar leden. Zo werden pan-Europese licenties afgesloten met online platformen zoals Spotify, Apple Music, Deezer en Tik Tok.
“Steeds meer informatie rechtstreeks online raadpleegbaar voor onze leden.”
We verbeteren ook continu de dienstverlening aan onze leden. Hiervoor maken we steeds meer informatie rechtstreeks online raadpleegbaar. Met de Played and Paid-functie raadpleegden zij al hun afrekeningen. Nu vinden zij er ook een handig overzicht van de voorschotcontracten.
Dankzij My Repro doen ze eenvoudig aangifte van de publicaties die voor reprografierechten in aanmerking komen.
En met My Analytics raadplegen ze via gepersonaliseerde grafieken hun betaalde auteursrechten – per werk, categorie van werken of referentieperiode.
Tenslotte is de mening van onze leden van groot belang. Daarom voerde Sabam in september 2019 een grootschalige bevraging uit: ruim 4500 auteurs en componisten namen eraan deel. 70% gaf aan ‘tevreden tot zeer tevreden’ te zijn over onze dienstverlening.
“70% van onze leden is ‘tevreden tot zeer tevreden”
Uit de resultaten blijkt dat Sabam duidelijk communiceert en correcte info geeft, dat ons personeel vriendelijk en behulpzaam is, en dat we stipt en correct betalen.
Werkpunten? Onze leden kijken uit naar een snellere responstijd, duidelijkere afrekeningen en een minder complexe werking. Deze verbeterpunten namen we dan ook mee in onze objectieven voor 2020.
Wat is de impact van het coronavirus op deze objectieven?
Het bereiken van de objectieven voor 2020 is onder de huidige omstandigheden absoluut geen sinecure. Sommige plannen moesten we bijstellen om plaats te ruimen voor extra coronasteunmaatregelen voor onze leden en onze klanten.
“Sommige plannen ruimden baan voor extra steunmaatregelen voor onze leden en onze klanten.”
Zo besliste het bestuursorgaan van Sabam om de vervroegde opname van het sociaal fonds toe te staan tot het einde van dit jaar. Auteurs die lid zijn van Sabam bouwen in de loop van hun carrière een spaarpotje op. Normaal gezien kunnen ze dat pas op hun zestigste opnemen. Hierop maakten we een uitzondering: onze leden kunnen dit bedrag nu al deels opnemen. Dit initiatief werd goed onthaald: al meer dan 700 leden maakten er dankbaar gebruik van. Goed voor meer dan twee miljoen euro, waarvan wij hopen dat zij deze moeilijke periode helpt te overbruggen.
Daarnaast zetten we Sabam for Culture, ons cultureel fonds, ook in om ondersteuning te bieden aan initiatieven van de culturele sector. Hiervoor maakten we een bijkomend budget vrij voor de heropstart van de artistieke activiteiten van onze leden, en dat binnen alle disciplines.
Een voorbeeld van zo’n ondersteund initiatief? Het BMF (Belgian Music Fund), opgericht in samenwerking met Galm, Facir, Playright en de Koning Boudewijnstichting. Dit fonds wil muziekprojecten van alle genres mogelijk maken met de inzet van eigen middelen van stichtende leden en giften van derden.
“1,1 miljoen meer rechten verdeeld aan 10% meer auteurs.”
Naast deze sociale en culturele maatregelen levert Sabam ook aanzienlijke inspanningen om de auteursrechten goed en snel te verdelen. En dat lukte ons ook, ondanks de coronacontext. In de eerste helft van 2020 verdeelden we 40,6 miljoen euro aan auteursrechten. Dat is 1,1 miljoen euro meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. Meer dan 30.000 auteurs ontvingen rechten: zowat 10% meer.
Ondernam Unisono ook actie om haar klanten te ondersteunen?
Samen met de culturele sector waren de evenementen- en horecasector de eerste slachtoffers van de federale maatregelen tegen de virusverspreiding. Unisono stelde alles in het werk en zocht actief mee naar oplossingen om de impact van de coronacrisis zo beperkt mogelijk te houden. Hoe we dat deden? We annuleerden meteen alle aanvragen voor de evenementen, crediteerden onze facturen en stortten betalingen terug.
“Unisono zorgde voor extra zuurstof om verplichte sluitingsperiode te overbruggen.”
Vervolgens schortten we de verzending van facturen voor dagelijks muziekgebruik tijdelijk op voor ondernemingen die verplicht moesten sluiten. Tegelijk verlengden we de betalingstermijn voor openstaande facturen met 60 dagen en rekenden we géén herinneringskosten aan. Zo zorgde Unisono voor extra zuurstof voor zelfstandigen en bedrijven om de verplichte sluitingsperiode te overbruggen.
“Solidariteitsbijdrage van 3 miljoen euro aan horeca- en handelszaken.”
Tenslotte staken Unisono en de Vlaamse, Waalse en Brusselse horecafederaties, Unizo, UCM en de federaties van zelfstandige ondernemers de koppen bij elkaar. Zij kenden aan horeca- en handelszaken een solidariteitsbijdrage toe die overeenkomt met één maand auteursrechten. In totaal goed voor bijna 3 miljoen euro, afkomstig van de rechten van auteurs, componisten en uitgevers.
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
Eerst en vooral willen we verder inzetten op een goede klantenbeleving – zowel voor onze leden als voor onze klanten. Door verder te automatiseren en te investeren in technologie zullen we meer flexibel werken.
We bouwen verder aan een horizontale bedrijfsstructuur en een participatieve cultuur met aandacht voor de competentieprofielen.
We willen als bedrijf, op basis van adequate indicatoren, verder inzetten op kostenefficiëntie, transparantie en performante processen.
Tenslotte wens ik dat iedereen in goede gezondheid blijft, zorgt voor zijn of haar medemens en de wetenschap snel een vaccin vindt dat ons beschermt tegen het coronavirus.