CISAC, de overkoepelende organisatie van auteursverenigingen, maakt vandaag haar Global Collections Report bekend. Daarin wordt voor het eerst de concrete impact van de pandemie op de creatieve industrie getoond, zowel op vlak van de inkomsten, als in de consumptie van culturele producties.
Inkomsten uit auteursrechten dalen met 800 miljoen euro in Europa
Wereldwijd vielen de inkomsten uit auteursrechten terug van een bedrag van 10,3 tot 9,3 miljard euro. Dat is een daling van 9,9% ten opzichte van 2019 en staat gelijk aan een inkomstenverlies voor auteurs van méér dan 1 miljard euro. Kijken we enkel naar Europa, dan dalen de inkomsten zelfs met 14,1%, goed voor een bedrag van maar liefst 800 miljoen euro. De zwaarste klappen vallen in Italië (-31,2%), Groot-Brittannië (-18%) en België (-16%).
Diepe wonden geslagen in het lokaal cultureel weefsel
Festivals, concerten, spektakels, feesten en fuiven werden massaal afgelast als gevolg van de strenge maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De inkomsten uit auteursrechten die daaruit voortkomen daalden wereldwijd met meer dan 45%. Ook in België keken auteurs aan tegen een daling van hun rechten, zowel voor festivals, concerten en fuiven (-45%) als voor theater- en dansvoorstellingen (-42%).
“De heropening van onze cultuursector biedt vandaag een verademing aan zowel het publiek als aan onze auteurs. Toch is deze crisis nog lang niet bezworen. De pandemie heeft diepe wonden geslagen. En die vragen tijd om te helen. Voorspellingen tonen aan dat de impact ervan nog tot ver in 2022, mogelijk zelfs tot in 2023, voelbaar zal blijven in het culturele landschap.” verklaart Jan Hautekiet, voorzitter van Sabam.
Digitale consumptie goed voor slechts een kwart van de inkomsten
Sinds het uitbreken van de crisis kent de digitale consumptie van cultuur een immense opmars, niet in het minst door de stijgende vraag naar video-on-demand (VOD) abonnementen en het gebruik van muziekstreamingdiensten. In 2020 groeien de digitale inkomsten uit auteursrechten met 16,6%, voornamelijk als gevolg van de groei in Noord-Amerika en Azië.
Wereldwijd vertegenwoordigen ze een aandeel van 26,2%, goed voor een totaalbedrag van 2,4 miljard euro. Binnen Europa stijgen de inkomsten uit digitale consumptie net als in België met 14%. Dat is goed voor respectievelijk een bedrag van 1,1 miljard euro voor Europa, en 8,5 miljoen euro voor Belgische auteurs en componisten. Toch betekent dit niet enkel goed nieuws.
Björn Ulvaeus, voorzitter van CISAC én lid van de legendarische Zweedse popgroep ABBA stelt: “Toen Covid toesloeg werd de creatieve sector in één ruk gekatapulteerd naar de digitale wereld. Dat legde twee vaststellingen bloot. In de eerste plaats zal streaming in de toekomst uitgroeien tot de belangrijkste bron van inkomsten voor scheppende kunstenaars. En ten tweede leveren die inkomsten, hoe snel ze ook groeien, momenteel geen eerlijke vergoeding op voor de makers, terwijl hun werken worden gedeeld met miljoenen fans over de hele wereld.”
“In dat opzicht zijn wij heel blij met de Europese Auteursrechtenrichtlijn” voegt Inge Vanderveken, head of legal and international affairs van Sabam, daaraan toe. “Daarmee is een belangrijke stap gezet naar een faire vergoeding voor werken die op internetplatformen gedeeld worden. Het komt er nu op aan om die richtlijn snel en correct om te zetten naar de Belgische wetgeving.”