Alles wat je wil weten over jouw vergoeding voor online muziekgebruik

 

 

Met de opkomst van streaming- en online muziekdiensten wordt jouw muziek wereldwijd beluisterd. Sabam zet zich in om jouw vergoeding in zoveel mogelijk landen te factureren en snel uit te betalen. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe dit proces verloopt en waarom jouw medewerking cruciaal is.

De beste en snelste vergoeding!

Belangrijk om te weten wanneer het gaat om auteursrechten voor het online gebruik van jouw muziek is dat Sabam deel uitmaakt van ICE: de International Copyright Enterprise. ICE fungeert als een centrale hub waarbij verschillende beheersvennootschappen, waaronder dus Sabam, hun krachten bundelen. In plaats van individuele onderhandelingen met elk van deze beheersvennootschappen, sluiten digitale platforms zoals Spotify nu licentie-overeenkomsten af met ICE als centrale hub. Dit vereenvoudigt het proces voor zowel de platforms als voor de beheersvennootschappen, waardoor we gemakkelijker multi-territoriale licenties kunnen afsluiten voor jouw repertoire. In tegenstelling tot de offline wereld, factureren we jouw online vergoeding niet alleen voor België, maar ook voor streams die plaatsvinden in het buitenland.
 

Waar zit jouw voordeel?

De voordelen van deze samenwerking zijn onder meer gedeelde resources en technologie, wat leidt tot nauwkeurigere inningen en uitbetalingen. Door het delen van kosten en expertise kunnen we meer inkomsten genereren voor jou en een bredere internationale dekking bieden voor jouw repertoire.


Een uitzondering geldt voor de Verenigde Staten, waar de lokale wetgever bepaalt dat Amerikaanse beheersvennootschappen de rechten factureren voor alle muziek, en deze vervolgens doorsturen naar de beheersvennootschappen van de geïdentificeerde auteurs. Sabam werkt daarvoor samen met ASCAP en BMI, en we zijn lid van het MLC (Mechanical Licensing Collective). 


Wat als het land niet wordt vertegenwoordigd door ICE? 

Indien het land niet door ICE wordt vertegenwoordigd, vertrouwen we op de diensten van de lokale auteursvereniging van het land waar de omzet wordt gerealiseerd. Concreet betekent dit dat de buitenlandse auteursvereniging alles in het werk zal stellen om jouw auteursrechten te innen wanneer jouw werken op haar grondgebied geëxploiteerd worden. Deze worden dan aan Sabam overgemaakt om aan jou uit te betalen. Een lijst van de zusterverenigingen waarmee Sabam een wederkerigheidsovereenkomst heeft (en de gebieden die ze vertegenwoordigen), vind je hier

Hoe weet Sabam waar jouw muziek wordt gestreamd?

ICE ontvangt elke maand rapportages van streamingplatforms over de streams die plaatsvinden en koppelt deze informatie aan onze databank, waarin alle werken staan die bij Sabam zijn geregistreerd. Door deze gegevens met elkaar te vergelijken, kunnen we precies weten waar en hoe vaak de muziek van onze leden wordt gestreamd, en kunnen we de juiste vergoedingen toewijzen aan de betreffende rechthebbenden. Het is dus van groot belang dat jouw muziek correct wordt geregistreerd bij zowel Sabam als de streamingdiensten, zodat de vergoedingen op een nauwkeurige en eerlijke manier kunnen worden verdeeld onder alle betrokken partijen.

Met welke muziekplatformen hebben we een overeenkomst?

We kunnen jouw auteursrechten op dit moment al innen voor 205 zogenaamde DSP’s (Digital Service Providers) en dat in maar liefst 245 gebieden. De bekendste zijn zonder twijfel Apple Music, Apple iTunes, Deezer, META, Soundcloud, Spotify, Tidal, Tiktok, Vevo en YouTube. Maar daarnaast gaan we jouw rechten dus ook innen bij heel wat kleinere spelers.

Welke vergoeding mag je verwachten per stream of view?

Daar kunnen we je helaas geen eenduidig antwoord op geven. Voor elk abonnement en platform gelden er andere afspraken. We factureren aan online muziekdiensten en sociale mediaplatformen een percentage van hun opbrengsten uit advertenties en abonnementen in functie van het gebruikte repertoire.

Die vergoeding verdelen we per werk op basis van het aantal views of streams voor de periode van facturatie: per maand, kwartaal of jaar. Het bedrag dat je ontvangt per view of stream is dus afhankelijk van:

  • het soort opbrengst;
  • en de periode waarin die opbrengst gegenereerd werd. 

Ontvang je voor een stream via een gratis en betalend abonnement dezelfde vergoeding?

Neen, een nummer dat op Spotify gestreamd wordt door een betalende gebruiker levert je een andere vergoeding op dan wanneer datzelfde nummer door een gebruiker met een gratis abonnement beluisterd wordt. Die laatste krijgt immers advertenties te horen. 

Hoe registreer je jouw muziek bij Sabam?
Log in via jouw MySabam-account en registreer je werken via MyWorx.

Nog geen account? Wacht niet langer en vraag er nu één aan via member@sabam.be.

Waarop moet je letten bij de registratie van jouw muziek?

We begrijpen het. Data is niet bepaald rock 'n' roll. Maar het is wel de basis waarop je betaald wordt. Dus als je een serieuze muzikant bent, moet je het goed aanpakken.

Registreer je werken bij Sabam steeds vóór ze online beschikbaar zijn. Enkel zo kunnen wij jouw vergoeding bij online muziekdiensten factureren en aan je verdelen.  

Registreer jouw muziek zowel bij Sabam als op online muziekdiensten met exact dezelfde gegevens: titels, alternatieve titels, featured artiesten, namen van songwriters, producers en uitgevers, etc. Komen de gegevens die muziekdiensten ons aanleveren niet overeen met onze eigen data? Dan kunnen we die gegevens niet aan mekaar koppelen, en de vergoeding voor het gebruik van jouw werken ook niet aan hen factureren en aan je verdelen.

Hoe registreer je jouw muziek bij sabam wanneer streamingplatformen verschillende versies ervan aanbieden?

In dat geval is het belangrijk dat je alle versies van jouw muziek ook bij ons registreert. Blijft de verdeelsleutel voor alle versies dezelfde? Dan doe je dat eenvoudig door gebruik te maken van alternatieve titels.

Kan Sabam na factureren wanneer je jouw muziek laattijdig registreert?

Dat kan, maar niet bij alle muziek- en sociale mediaplatformen. Bovendien kan dat pas na een periode van 12 tot soms wel 36 maanden. Het is dus altijd beter om jouw werken zo snel mogelijk bij ons te registeren. Zo verzeker jij je van een correcte en tijdige vergoeding. 

Waarom kan Sabam jouw muziek soms niet linken aan de data die ze ontvangt van online muziekdiensten?

Vaak zijn slechte metadata de oorzaak wanneer we geen match vinden tussen jouw muziek in onze databank en de gegevens die online muziekdiensten ons aanleveren. Een spelfout of toevoeging zoals radio edit kunnen al snel leiden tot een mismatch. Zorg er dus voor dat jouw muziekwerk op online muziekdiensten en het werk dat je bij ons registreert perfect op elkaar aansluiten. 

Belangrijk daarbij zijn: de titel, componist en uitvoerende artiest. Let op voor spelling en interpunctie. Uitgevers kunnen ook steeds de International Standard Recording Code (ISRC) vermelden. Op die manier kunnen we – in sommige gevallen - bij een foutieve of ontbrekende match nog na factureren. 

Hoe krijg je jouw muziek op de streamingplatformen?

Jouw platenmaatschappij of digitale verdeler (CDBaby, TuneCore, DistroKit, etc.) levert jouw muziek aan bij de streamingplatformen. Zij zijn de enigen die dat kunnen en zijn bijgevolg ook de enigen die jouw muziek weer offline kunnen halen van deze platformen. Sabam, noch enige andere auteursvereniging, kan dat voor jou doen.

Wie levert de metadata van jouw muziek aan de streamingplatformen?

Jouw platenmaatschappij of digitale verdeler (CDBaby, TuneCore, DistroKit, etc.) is naast het opladen van jouw muziek bij de streamingplatformen ook verantwoordelijk voor het aanleveren van de metadata. Dat zijn de songcredits zoals gegevens over de auteurs en componisten van het nummer. Het is belangrijk dat deze data zo correct mogelijk wordt aangeleverd, zodat Sabam en ICE Services later in het proces jouw repertoire ook correct kunnen identificeren.

Verzeker je er dus steeds van dat je platenmaatschappij en/of digitale verdeler de correcte informatie aanlevert aan de streamingplatformen.

Hoe wordt jouw muziek herkend op streamingplatformen?

Platformen zoals Spotify en Apple Music sturen ons elke maand, voor elk land en elk type abonnement (bv. Free, Premium, Duo, Family, Student, etc.) een rapportage van alle streams. De verwerking van deze honderden rapporten en miljarden streams verloopt geautomatiseerd. 

We linken ze aan onze databank waarin alle werken staan die je bij Sabam registreert. Door die lijsten aan mekaar te koppelen weten we dus perfect welke nummers wel en niet deel uitmaken van ons repertoire. En aangezien je voor elke aangifte ook het aandeel van iedere rechthebbende noteert, weten we ook welk aandeel we voor wie mogen factureren. 

Hoe wordt jouw muziek herkend op sociale media?  

Sociale mediakanalen doen beroep op IT-systemen (Content ID of Audible Magic) om jouw muziek in de video’s op hun platformen te identificeren én onrechtmatig gebruikte muziek te blokkeren. Jouw digitale verdeler of de platenmaatschappij is verantwoordelijk om je muziek daarvoor aan te leveren bij deze systemen. Kijk dus zeker na of jouw partner deze dienst ook levert.

Sabam ontvangt periodiek en per land informatie over de muziek die deze IT-systemen herkennen in de video’s op sociale mediakanalen, en hoeveel advertentie-inkomsten die video’s hebben opgeleverd. Zo kunnen wij je werken identificeren en uw correcte vergoeding aan hen factureren.

Wanneer telt het afspelen van jouw muziek als een stream?

Spotify spreekt van een stream vanaf een luistertijd van minimaal 30 seconden. Het maakt daarbij niet uit of de luisteraar de streaming start vanaf het begin, het midden of tegen het einde van het nummer. 

Tip: zorg er dus voor dat de lengte van je muziekwerken minstens 31 seconden bedragen. Zo ben je er zeker van dat je een vergoeding ontvangt voor al jouw muziek.

Geldstromen bij online muziekdiensten: wie krijgt hoeveel en waarom? 

Laten we tot slot eens kijken naar de geldstromen bij online muziekdiensten, zoals Spotify, en wie welk deel van de opbrenst ontvangt en waarom:

  • Streamingplatform (Spotify, etc.): houdt ruwweg 30% van de opbrengst voor zichzelf om de werking te financieren, inclusief kosten voor personeel, marketing, technologie en andere bedrijfsuitgaven.
  • Master owners (platenlabels): ontvangen zowat het grootste deel van de opbrengst. Ze hebben investeringen gedaan in het opnemen, produceren en promoten van de muziek. 
  • Uitvoerende muzikanten: ontvangen inkomsten volgens de afspraken in het platencontract dat ze hebben met de producent of het platenlabel. Dit kan variëren afhankelijk van de onderhandelingen en het succes van de muziek. 
  • Auteurs/componisten: ontvangen maximaal 15% van de opbrengst via beheersvennootschappen zoals Sabam. Wij beheren de rechten van onze leden en zorgen ervoor dat ze auteursrechten ontvangen voor het gebruik van hun muziek. 

Wat betekent dit in cijfers? Een Premiumabonnement bij Spotify kost momenteel 10,99 euro per maand. Daarvan gaat dus maximaal 1,65 euro naar de auteurs en componisten. Dat moet veranderen! Volgens ons gaat er te weinig naar de makers van de muziek. Sabam streeft daarom al jaren naar een eerlijkere verdeling van de inkomsten uit streaming om ervoor te zorgen dat alle partijen redelijk worden beloond voor hun bijdragen aan de muziek.