CISAC, de overkoepelende organisatie van auteursverenigingen wereldwijd, waar ook Sabam lid van is, heeft zopas haar verslag over de globale inningen van auteursrechten in 2018 gepubliceerd.
2018 is het vijfde jaar op rij waarin de globale inningen voor scheppende kunstenaars in alle repertoires (muziek, audiovisueel, visuele kunsten, podiumkunsten en literatuur) groeien. In 2018 stegen die inningen met 0,9% tot een nieuw recordniveau van 9,65 miljard euro. In België gingen vooral de audiovisuele kunsten (+1,5%) en de podiumkunsten (+2,6%) erop vooruit.
De snelle globale opkomst van streamingdiensten (zowel voor muziek als voor video) heeft geleid tot een toename van het digitaal gebruik van werken met 29%. In vijf jaar tijd zijn de digitale inkomsten bijna verdrievoudigd. Ze vertegenwoordigen nu 17% van de globale inningen.
Deze groei werd ondersteund door de ondertekening van nieuwe licentieovereenkomsten en de uitbreiding van bestaande overeenkomsten tussen beheersvennootschappen en techbedrijven (Spotify, Facebook, Netflix, Amazon, enz.) in bepaalde belangrijke markten (Verenigde Staten, Frankrijk, Japan).
De onomkeerbare daling van de inkomsten uit fysieke media wordt dus gecompenseerd door de groei van de digitale inkomsten en de veerkracht van de andere twee belangrijkste gebruiksvormen (radio/tv en live).
Digitaal is ook voor Belgische auteurs de toekomst
Azië is een leider in de digitale transitie: het digitale aandeel (26,3%) is er dubbel zo hoog als in Europa (13,3%). Ook andere landen zoals Australië, Nieuw-Zeeland, Zweden, Zuid-Korea, Mexico en China kunnen er prat op gaan dat deze digitale inkomsten nu hun voornaamste inningsbron zijn.
In deze context benadrukt het verslag de noodzaak om de wetgeving te wijzigen en er zo voor te zorgen dat scheppende kunstenaars een eerlijke vergoeding krijgen. Het roept de lidstaten ook op om het voorbeeld van de Europese Unie te volgen, die in april 2019 een richtlijn over het auteursrecht goedkeurde. Onze CEO, Carine Libert, is het hiermee eens en zegt “ervan overtuigd te zijn dat we de inningen in de komende jaren kunnen opvoeren dankzij het digitale luik. Het wettelijke en juridische kader moet de auteurs wel in staat stellen de waarde van hun creaties op deze manier te verhogen. De Europese richtlijn over het auteursrecht is een bemoedigende stap in die richting en een voorbeeld voor andere landen.”
Tot slot is de strijd van auteursverenigingen om hun miljoenen scheppende kunstenaars een eerlijke vergoeding voor hun werk te bezorgen belangrijker dan ooit, aldus Gadi Oron, algemeen directeur van CISAC.