Bijzonder werk vraagt om aparte grondstoffen. De Gentse kunstenares Sofie Muller kiest voor albast. Het resultaat is verbluffend, haar “mental sculptures” laten overal een diepe indruk na. Onze minister van Cultuur werd zo danig getroffen door “Brandt”, de sculptuur van een jongetje in een gang van het Vlaams parlement, dat hij samen met haar vijf kunstwerken maakte ten voordele van Rode Neuzen Dag.
Solotentoonstelling “Alabaster Mentalis” was dit jaar al te zien in de hedendaagse kunstgalerij Geukens en De Vil in Antwerpen. Zopas zoomde Art Brussels in op deze sculpturen van geïsoleerde hoofden. De apotheose volgt tijdens de nakende Biënnale van Venetië.
Alabaster Mentalis in boekvorm
Sofie Muller stelt haar werk ook te boek in een gelijknamige publicatie, verschenen bij Uitgeverij Hannibal. “Een overzicht van haar werk in albast van 2015 tot 2017. Twee jaar geleden begon ze ambachtelijk met dit materiaal te werken. Een gedurfde keuze, aangezien albast zelden voor sculpturen gebruikt wordt. Sofie Muller, die afstamt van een familie van antiquairs en inspiratie haalt uit de beeldhouwkunst van de Romeinen en barok, houdt van albast omdat de kleur en nerven zo dicht aanleunen bij de huid. De rariteiten en grilligheden binnen de stenen passen wonderwel bij haar bevreemdende portretten, die getuigen van vakmanschap én esthetiek.”
Kunstcritica Indra Devriendt schreef de inleidende tekst ‘Klassiek maar toegetakeld: een perfect huwelijk’. Het boek kwam tot stand in samenwerking met Geukens & De Vil Gallery.
Vous n'avez pas trouvé réponse à votre question ?
Nous nous ferons un plaisir de vous aider.