Na een carrière van twintig jaar heeft Benjamin Schoos al vijftien albums op de teller staan, als componist én als producer. Aan het begin van zijn carrière palmde hij het land in onder de naam ‘Miam Monster Miam’. Maar het is aan het hoofd van het label Freaksville dat hij de lofzangen van de Franse media mocht ontvangen. Vandaag, kort vóór de lancering van zijn nieuwste album ‘Quand la nuit tombe sur l'orchestre’, geeft hij een interview aan Sabam als diens nieuwe gedelegeerd bestuurder. (photo credit: Pascal Schyns)
Welkom in de raad van bestuur van Sabam, Benjamin! Hoe verloopt uw komst naar Sabam? Hebt u raad gekregen van uw voorganger of collega’s? Bent u goed omringd om deze uitdaging aan te gaan?
“Hartelijk dank! Mijn komst naar Sabam verloopt heel goed. Ik ben aangenaam verrast door de expertise van de Sabam-medewerkers en door het enthousiaste werk van de accountmanagers die ik de afgelopen maanden heb ontmoet. Sabam heeft ook het geluk om twee zeer inspirerende mensen aan het roer te hebben: Carine Libert, onze CEO, en Jan Hautekiet, de voorzitter van onze raad van bestuur. Ik wil ook Sophie De Neve bedanken. Zij is de beste assistente ter wereld! Wat de raad van mijn collega’s betreft, uiteraard bespreek ik met hen tal van belangrijke strategische dossiers. Het is een echte troef voor Sabam en de muziek dat zij in haar raad van bestuur internationaal bekende Belgische auteurs heeft. Ik heb veel bewondering voor muzikanten en componisten zoals Jan Hautekiet, Pierre Dumoulin, Tom Kestens, Hans Helewaut, Manu Hermia en Benoit Dobbelstein. Het advies en de ervaring van mijn voorgangers zijn ook waardevol. Ik denk niet alleen aan Claude Martin (Team For Action) en Stefaan Moriau (CTM), maar ook aan de auteurs die lid zijn van Sabam en met wie ik boeiende gesprekken heb.”
U kent het vakgebied en de sector goed. Wat zijn volgens u de belangrijkste aandachtspunten, bedreigingen en prioriteiten? En waaraan wilt u zelf werken als pas verkozen bestuurder?
“Het beheer van de online auteursrechten is het allerbelangrijkste aandachtspunt. Alle songwriters zijn bezorgd over de transfer of value. Op dit moment voelen zij zich gewoonweg benadeeld. Ik zou ook graag hebben dat Sabam door de buitenwereld beter wordt begrepen. Sabam is een belangrijke vereniging voor de auteurs. Ze vertegenwoordigt hun rechten, op een collectieve manier. In een tijd waarin het iedereen voor zich is, is dit coöperatieve model belangrijk. Het is een beetje onze thuis.”
We zijn een multidisciplinaire vereniging. Audiovisuele kunsten, literatuur, theater en beeldende kunsten houden onze diensten ook bezig. Hoe kijkt u naar deze artistieke disciplines?
“Ik ben een allround kunstenaar dus de multidisciplinariteit van Sabam trok me onmiddellijk aan. Al meer dan 20 jaar schrijf ik liedjes, componeer ik muziek voor documentaires, reclame en film, schrijf ik radiocolumns, teken en schilder ik,… Elke discipline is anders, maar complementair. Dat is mijn kijk hierop. Persoonlijk vond ik het voor de ontwikkeling van mijn carrière echt van grote waarde dat ik voor het beheer van deze verschillende rechten op een vereniging zoals Sabam kon rekenen.”
In 2022 viert Sabam haar 100-jarig bestaan. Hoe ziet u ons in de toekomst evolueren? Hoe moet Sabam zich in de komende jaren positioneren?
“De sterkste bedrijven evolueren in de loop der jaren en eeuwen. De Sabam van 2018 lijkt niet meer op de Sabam van 1978. Ook het auteursrecht verandert naargelang de manier waarop we content maken, consumeren en verspreiden. Het auteursrecht gaat mee met zijn tijd. In de komende jaren zal Sabam er volgens mij baat bij hebben zich te positioneren als een bedrijf dat proactiever communiceert met haar leden, stakeholders en klanten. Ze zal veel strategische uitdagingen moeten aangaan, die hand in hand gaan met de steeds veranderende technologie en de almaar toenemende hoeveelheid gegevens die moet worden opgelijst en verwerkt.”
Waar bent u de komende maanden mee bezig? Kunt u ons iets vertellen?
“Op 12 oktober breng ik mijn vijftiende album ‘Quand la nuit tombe sur l’orchestre’ uit. Dit is mijn eerste instrumentale album. Tot slot maak ik momenteel ook een reeks podcasts over het Franstalige lied (‘La nuit je mens’) voor de Franstalige webradio Rectangle.